Friday 24 October 2014

Bagaimana cara memikat hati pelanggan

Soft selling adakah teknik menjual “sambil menyelam minum air”, iaitu sambil kita kongsikan sesuatu di bahagian status Facebook, orang akan mahu beli produk kita, ataupun bertanya mengenai bisnes dan produk kita.Cara untuk melakukannya cukup mudah, seperti berikut:

1. Soft selling bukan promosi terang-terangan. Jangan guna perkataan seperti “beli sekarang”, “klik sekarang”, “hubungi saya sekarang”, “promosi terhad!”, “diskaun hebat!” dan sebagainya. Ia tidak sesuai di personal profile.

2. Gunakan ayat bentuk bercerita. Contohnya katakan kita baru balik dari pejabat pos, kita letak sekali gambar yang telah diposkan dan beritahu kita baru saja balik dari pejabat pos.Contoh lain, kita ceritakan respons pelanggan dalam bentuk bercerita, seperti, “Saya amat gembira kerana kebanyakan pelanggan yang guna produk ini hantar SMS perkembangan yang positif.” Sertakan gambar produk bersama tulisan tersebut.

3. Beritahu tugas yang sedang dilakukan. Contoh: “Sedang siapkan tempahan pelanggan. Perlu diposkan sebelum jam 3 petang ini.”

4. Kongsi cerita sebenar. Contohnya anda bercerita mengenai bisnes yang sedang dilakukan. Mengapa menceburi bisnes itu, matlamat, perancangan dan sebagainya. Sebut nama produk jika perlu.

5. Boleh letak link website ataupun fan page bisnes di setiap perkongsian soft selling seperti di atas, tetapi elakkan terlalu kerap. Beritahu link informasi produk setelah ada yang bertanya di ruangan komen.

6. Wujudkan sebuah album khas produk. Letakkan maklumat jelas bagi setiap produk. Elakkan letak harga. Biar prospek bertanya sendiri sama ada di bahagian komen gambar ataupun melalui Inbox. 

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment